Drukte Schiphol

Zoals u vast gehoord en gelezen heeft was het afgelopen zomer ontzettend druk bij Schiphol Airport. Ook in september lopen de hoeveelheid reizigers weer op die buiten moeten wachten tot ze door de security heenkunnen. Vliegt u binnenkort vanaf Schiphol? Geen zorgen, wij gaan u informatie en tips geven om zo goed mogelijk om te gaan met de drukte Schiphol. 

Inhoudsopgave: 

 

Vliegen vanaf Schiphol

Hoewel het op dit moment misschien minder aantrekkelijk klinkt om vanaf Schiphol te vliegen, is het zeker wel te doen. Volgens Schiphol haalt bijna iedereen zijn vlucht, ondanks de wachtrijen. Wel is het natuurlijk belangrijk dat u goed voorbereid bent. Kom op tijd, maar niet té vroeg. Zo geeft Schiphol aan dat reizigers niet eerder dan 4 uur voor hun vlucht naar de luchthaven moeten komen. 

U kunt op de website van Schiphol de drukte Schiphol morgen of van de dag zelf controleren, zodat u hier rekening mee kunt houden. Houdt uw e-mail in de gaten, zodat u op tijd weet wanneer uw vlucht toch geannuleerd wordt door de luchtvaartmaatschappij. Er wordt u dan een alternatieve datum aangeboden of uw vlucht wordt verplaatst naar Eindhoven of Rotterdam Airport of naar een luchthaven in België of Duitsland.

Wegwijs in de vertrekhal

Door de drukte staan er diverse rijen in de vertrekhal van Schiphol, waardoor het soms lastig kan zijn om te zien of u nu wel in de goede rij staat. Daarbij zijn de wachttijden Schiphol ook erg verschillend. Vliegen vanaf Schiphol bestaat uit diverse stappen die u moet volgen. Wanneer u al online heeft ingecheckt hoeft u dit ter plaatse niet meer te doen. Reist u met ruimbagage? Dan moet u deze afgeven bij de betreffende balie voordat u doorgaat naar de security. Kijk voor de juiste balie op de borden of maak gebruik van de Schiphol app. In de app kunt u ook de verwachte drukte Schiphol terugvinden. Als u alleen met handbagage reist hoeft u dit niet af te geven. Controleer goed naar welke gate u toe moet, zodat u in de juiste rij bij de security gaat staan. Sommige wachtrijen beginnen al buiten, dus kijk goed op de borden zodat u in de juiste rij aansluit.

Parkeren bij Schiphol Airport?
> Vergelijk alle parkeermogelijkheden hier <

Planning

Als u gaat vliegen kan het fijn zijn om een eenvoudige planning te maken, zodat u zeker weet dat u op tijd bent om uw vlucht te halen. Hoe lang van tevoren op Schiphol u moet zijn hangt af van diverse aspecten. Schiphol raadt op dit moment aan om niet eerder dan 4 uur voordat uw vlucht vertrekt naar de luchthaven te komen. Tevens is het goed om in de gaten te houden vanaf wanneer u kunt inchecken. Deze tijden kunt u terugvinden bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt.

Dit alles is van invloed op hoe lang van tevoren op Schiphol bij online inchecken u moet zijn. Wanneer er geen of reguliere drukte is wordt vaak aangeraden om minimaal 2 uur voordat de Europese vlucht vertrekt op de luchthaven te zijn. Bij een intercontinentale vlucht was dit minimaal 3 uur. Door de extreme drukte en de wachttijd Schiphol is dit echter veranderd en wordt zeker aangeraden om 3 tot 4 uur voor vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven. Houdt hierbij altijd het advies van de luchtvaartmaatschappij aan waarmee u vliegt. Controleer ook zeker even onze Vakantie Checklist zodat u niets vergeet!

 

Parkeren Schiphol plattegrond

Parkeren

Reist u met de trein naar Schiphol Airport of komt u met de auto? Rondom Schiphol Airport zijn diverse manieren om uw auto te parkeren op een veilige parkeerplaats. U kunt natuurlijk gebruik maken van de prijzige officiële P-locaties, maar u kunt ook gebruik maken van een shuttle- of valetservice net buiten de luchthaven. 

Voor alle parkeermogelijkheden geldt: boek op tijd! De parkeerplaatsen kampen ook met drukte, waardoor ze vlug volgeboekt zijn. Wij raden aan om minimaal 2 weken voordat u op reis gaat een parkeerplaats te reserveren. Zo voorkomt u onnodig hoge prijzen én is de kans dat u bij één van de goedkopere parkeeraanbieders terecht kunt groter.

 

Parkeren bij Schiphol Airport?
> Vergelijk alle parkeermogelijkheden hier <

 

Valetservice

Zeker als u zich zorgen maakt over of u wel op tijd bent, is het verstandig om voor een valetservice Schiphol te kiezen. Zo vermijdt u drukke shuttlebussen en het lange wachten hierop. De Schiphol drukte wordt zo toch wat beter te behappen. U stapt bij een valetservice namelijk direct uit bij de luchthaven, waarna een ervaren chauffeur uw auto voor u gaat parkeren. Ondertussen kunt u rustig de vertrekhal inlopen met uw bagage.

ParkeeraanbiederKosten per week
(8 dagen)
Kosten per dagParkeervormOpeningstijden
Perfect Parking€ 99,00€ 12,38Valet24/7
The Valet Guys€ 103,49€ 12,94Valet06:30 - 01:00
Parking Point - Valet€ 104,00€ 13,00Valet24/7
Xclusive Parking - Valet€ 104,00€ 13,00Valet24/7
iParking€ 119,50€ 14,94Valet24/7
Central Parking - Valet€ 120,00€ 15,00Valet24/7

 

Shuttleservice

Een vaak goedkopere manier van uw auto parkeren is door gebruik te maken van een shuttleservice. Hierbij parkeert u op enige afstand van de luchthaven en wordt u daarna met een shuttlebus naar de luchthaven gebracht. Bij terugkomst wordt u uiteraard ook weer opgehaald en teruggebracht naar uw auto. Houdt altijd rekening met een afhandelingstijd van 30 minuten en tel daar de transfertijd naar de luchthaven bij op. Dan weet u ongeveer hoe laat u op de parkeerplaats moet zijn.

 
ParkeeraanbiederKosten per week
(8 dagen)
Kosten per dagParkeervormTransfertijdOpeningstijden
EazzyPark€ 60,99€ 7,62Shuttle5 Min24/7
Airport Indoor Parking€ 63,00€ 7,88Shuttle11 Min24/7
P3 Schiphol€ 78,25€ 9,78Shuttle5 Min24/7
Central Parking€ 90,00€ 11,25Shuttle10 Min24/7
Xclusive Parking€ 99,00€ 12,38Shuttle8 Min24/7
Parking Point€ 99,00€ 12,38Shuttle8 Min24/7

 

Het laatste nieuws omtrent Schiphol

We houden u graag op de hoogte van het laatste nieuws omtrent de drukte op Schiphol. 

  • 15 september: Helaas is er weer sprake van flinke drukte om door de security heen te gaan. Gelukkig lijkt de rij uiteindelijk mee te vallen en zijn veel reizigers binnen 20 minuten door de security heen.
  • 12 september: Het was erg druk en zelfs zo erg dat er vluchten geannuleerd moesten worden. Goed om te weten: reizigers die hierdoor hun vlucht hebben gemist, kunnen Schiphol contacteren voor compensatie.
  • 29 juli: Vanaf maandag 1 augustus krijgt Schiphol 200 extra beveiligers ter beschikking om de security vlugger te laten verlopen. Echter stromen de nieuwe medewerkers gefaseerd in, waardoor het dus niet meteen gedaan is met de drukte. Ook komend weekend worden er weer lange rijen verwacht op de luchthaven.
  • 26 juli: Vanaf volgende week laat Schiphol weer meer vertrekkende passagiers toe. De bezetting van de beveiligingscontrole zou dan beter zijn, aldus Schiphol. Dagelijks vertrekken er dan 73.000 passagiers, in vergelijking met 67.500 die er nu dagelijks vertrekken. KLM geeft aan de verkoopstop van tickets te behouden. Zo blijft er voor klanten van KLM ruimte om overgeboekt te worden wanneer zij door de drukte hun vlucht missen.
  • 22 juli: Komend weekend worden er geen grote problemen verwacht, aldus Schiphol. Afgelopen woensdag was er een storing in het bagagesysteem, maar dat is inmiddels opgelost. 
  • 18 juli: Op maandag 18 en dinsdag 19 juli worden er ijsjes en flesjes water uitgedeeld aan reizigers die in de rij staan te wachten. Dit in verband met de hoge temperaturen en de Schiphol wachttijden van soms enkele uren.
  • 8 juli: KLM schrapt tot het einde van augustus extra vluchten die vanaf Schiphol zouden vertrekken. Dit om de drukte en daarmee de werkdruk voor Schiphol wat te verlichten. Het gaat hier om ongeveer tien tot twintig retourvluchten.
  • 7 juli: Om chaos te voorkomen krijgt Schiphol deze zomer de beschikking over 200 extra beveiligers. Dit moet de Schiphol wachttijd verkorten bij de security check.
  • 4 juli: Het eerste weekend van juli is meteen erg druk! De rijen voor de security zijn lang en beginnen ver buiten de vertrekhal.
  • 1 juli: Ook Air Malta kiest ervoor om enkele vluchten tussen 11 en 27 juli te verplaatsen naar Rotterdam The Hague Airport.
  • 30 juni: In augustus hoeven er veel minder vluchten geschrapt te worden. Alleen in de eerste week wordt verwacht dat er dagelijks 1000 reizigers minder kunnen vertrekken dan nu gepland. De rest van de maand hoeft de capaciteit waarschijnlijk niet omlaag en gaan de nu geplande vluchten dus door, aldus Schiphol.
  • 27 juni: Schiphol geeft aan dat reizigers niet eerder dan 4 uur voor hun vlucht naar de luchthaven moeten komen. Dit om de lange rijen te beperken en zo meer doorstroom te krijgen. Tevens missen reizigers hun vlucht door de lange rijden, doordat sommige reizigers wel 6 uur voor vertrek al in de rij gaan staan bij Schiphol. Ben je toch eerder op Schiphol? Wacht dan binnen op Schiphol Plaza totdat u de vertrekhal in kunt.
  • 27 juni: Er zijn talloze koffers kwijtgeraakt op Schiphol en er liggen tal van koffers onbeheerd in de bagagehal. Schiphol geeft aan dat dit door de personeelstekorten komt bij de bagage-afhandelaren. Luchtvaartmaatschappijen doen hun best om de achtergebleven koffers zo snel mogelijk bij de rechtmatige eigenaren te krijgen.
  • 23 juni: Luchtvaartmaatschappij TUI Fly geeft aan dat alle vluchten die voor deze zomer zijn geboekt door kunnen gaan. Het grootste deel kan gewoon vanaf Schiphol vertrekken, maar een deel zal noodgedwongen vanaf een regionale luchthaven moeten vliegen zoals Eindhoven of Rotterdam Airport. Voor reizigers die bij TUI een pakketreis hebben geboekt en niet vliegen met TUI Fly geldt dat er geen zekerheid geboden kan worden voor het doorgaan van de vlucht.
  • 22 juni: Transavia gaat 240 vluchten annuleren die vanaf Schiphol vertrekken tussen 7 juli en 14 augustus. Het gaat hier om 13.000 boekingen, waarvoor Transavia een vervangende vlucht gaat zoeken.
  • 20 juni: EasyJet moet deze zomer ook extra vluchten gaan schrappen wegens personeelstekort. Het is nog niet duidelijk hoeveel er geschrapt gaat worden, maar de luchtvaartmaatschappij verwacht dat de overgrote meerderheid van de gedupeerden passagiers binnen 24 uur van de oorspronkelijke reis een andere vlucht kunnen aanbieden. Wel houden zij rekening met de vakantiegangers zodat zij zoveel mogelijk ontzien kunnen worden. Voornamelijk zakelijke reizen (naar onder andere London) worden geannuleerd, terwijl vakantievluchten naar Griekenland, Spanje, Kroatië en Portugal behouden worden.
  • 20 juni: In juli worden dagelijks zo’n 7000 stoelen geschrapt door KLM voor vluchten vanaf Schiphol. 
  • 16 juni: Dagelijks moeten er in de maand juli 13.500 passagiers minder vliegen vanaf Schiphol om de luchthaven wat verlichting te bieden. Vanwege de grote personeelstekorten ontstaan er lange wachtrijen op de luchthaven voor passagiers van voornamelijk vertrekkende vluchten.

 

 

Voor de meest actuele informatie over wachttijden en annuleringen raden wij u aan om de website van Schiphol in de gaten te houden. Houd hierbij ook uw e-mail in de gaten voor berichten van de luchtvaartmaatschappij of de touroperator waarbij u geboekt heeft. Heeft u vragen? Neem dan contact op met de touroperator of de luchtvaartmaatschappij waar u een boeking bij heeft gemaakt.

Vorige blogs

Klantenservice

Hebt u een vraag of problemen met uw reservering?

Veilig en zeker
timo waving