Compensatiebetalingen Luchtvaartmaatschappijen

Compensatiebetalingen Luchtvaartmaatschappijen

Al bijna 15 jaar hebben passagiers recht op compensatiebetalingen van luchtvaartmaatschappijen. Veel mensen zijn zich hier niet van bewust zijn. Dit komt luchtvaartmaatschappijen natuurlijk goed uit, hierdoor besparen ze namelijk veel geld. Bedrijven zoals Aviclaim hebben zich gespecialiseerd in het informeren en ondersteunen van passagiers over hun rechten en het verkrijgen van de compensatie omtrent de vertragingen en annuleringen.

 

In welke gevallen komen vertragingen in aanmerking voor compensatie?

Als de vlucht vertraagd is, heeft de passagier recht op compensatie wanneer de vlucht met een vertraging van minstens 3 uur op de luchthaven van bestemming is aangekomen. De aankomsttijd wordt gemeten op het moment dat de deur van het vliegtuig is geopend en de passagiers daadwerkelijk de kans hadden om het vliegtuig te verlaten.
Hoewel de passagiers in dit geval laat zijn aangekomen, zijn zij tenminste op de bestemming aangekomen. Sommige andere passagiers hebben meer pech en kunnen zelfs niet vliegen omdat ze door de luchtvaartmaatschappij worden geannuleerd. Getroffen passagiers van een geannuleerde vlucht hebben meestal recht op compensatie, tenzij zij meer dan 2 weken van tevoren op de hoogte worden gesteld van de annulering. Ook is er geen recht op compensatie wanneer de luchtvaartmaatschappij heeft aangeboden om alsnog mee te vliegen, maar dan op een vergelijkbaar tijdstip.

 

Hoeveel bedraagt de compensatie?

De compensatie bedragen worden bepaald op basis van de afstand en staan volledig los van het bedrag wat betaald is voor het ticket. Tot een vliegafstand van 1500 kilometer ontvang je € 250,- per passagier. Tussen de 1500 - 3500 kilometer is het bedrag € 400,- per passagier. Mocht je buiten Europa vliegen en is de afstand meer dan 3500 km kan je tot € 600,- per passagier ontvangen.

 

Compensatie luchtvaartmaatschappijen

 

In de bovengenoemde gevallen is het belangrijk om te weten of de vertraging of annulering te wijten is aan de fout van de luchtvaartmaatschappij of dat dit het gevolg was van een bijzondere omstandigheid was. Bijzondere omstandigheden vrijwaren de luchtvaartmaatschappijen van de verplichting om de compensatie te betalen aan de passagier. Dit heeft tot gevolg dat claims van particuliere consumenten vaak ten onrechte worden afgewezen en dat de luchtvaartmaatschappij zich beroept op bijzondere omstandigheden.
Om tijd en energie te besparen is het in veel gevallen verstandig om de claim in te dienen bij bijvoorbeeld Aviclaim. Zij hebben de ervaring en kunnen professionele hulp bieden tijdens het claimproces. Binnen enkele seconden kun je gratis controleren of je in aanmerking komt voor compensatie voor je vlucht. Het enige dat u nodig heeft is het vluchtnummer en de vluchtdatum.

 

Vorige blogs

Klantenservice

Hebt u een vraag of problemen met uw reservering?

Veilig en zeker
timo waving